W latach 70. i 80. wykonywał w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych długotrwałe performances, które trwały nawet do 144 godzin, bez przerw. Artysta wprowadzał się wówczas w specyficzny stan, podczas którego nie pił, nie jadł i nie spał. Akcje poruszały problem dysfunkcji aparatów politycznych, społecznych i kulturalnych.
Jego wieloletnia droga poprzez performance jest spójna i konsekwentna. Opisując swoje działania MacLennan mówi o instal-akcjach, które wynikają z zespolenia dwóch słów: instalacji i akcji. Pojawiają się w momencie nasycenia aktywnością konkretnego miejsca i rzeczy. Artysta na określenie swoich praktyk w obszarze performance i instalacji ukuł termin actuations (aktuacje), pochodzący od słowa „to actuate” (ang. uruchamiać, pobudzać). Aktuacje są rodzajem bodźca wysyłanego światu, wynikają z koncentracji na tym, co w danym momencie rzeczywiste i mają strukturę binarną - łączą formę czynną i bierną, wypełnianie i zarazem spustoszenie, funkcje mentalne i fizyczne.
W 1997 roku MacLennan reprezentował Irlandię na Biennale w Wenecji. Stworzył wówczas intermedialną realizację poświeconą pamięci ofiarom politycznych zamieszek w Irlandii Północnej w latach 1969 – 1997. W swoich pracach niejednokrotnie odnosił się do zmarłych wskutek wojennych zawirowań. W 2008 roku podczas festiwalu EPAF w Warszawie wykonał performance, który był dedykowany pamięci ofiar Holocaustu. Długotrwałe, minimalistyczne w formie akcje są próbą odbicia świata niewidzialnego za pomocą szczątków przeszłości, przez co stają się swoistym domem pamięci. Obecność nieobecności to kluczowa kategoria jego performances.
W sztuce MacLennana akt fizyczny jest silnie spowinowacony z pierwiastkiem duchowym. Integracja sfery mentalnej, duchowej i fizycznej warunkuje podjęcie działania, które służy rozwiązaniu konfliktu natury politycznej, społecznej, religijnej czy indywidualnej. Tworzy akcje-rytuały, w których dużą rolę gra miejsce i dyslokacja, czas rzeczywisty i zmontowany. Wykreowane przez niego sytuacje ewoluują na poszczególnych etapach w określonym czasie trwania a ich treść angażuje rozmaite pola ludzkiej aktywności.
Alaistar Maclennan is one of Britain's major practitioners in live art. Since 1975 he has been based in Belfast and was a founder member of Belfast's Art and Research Exchange. He is also a member of the European Performance Group called 'Black Market International.
During the 1970's and 1980's he made long durational performances in Britain and America, of up to 144 hours each, non-stop, usually neither eating nor sleeping throughout. Subject matter dealt with political, social and cultural malfunction.
He currently travels extensively in Eastern and Western Europe, also America and Canada, presenting 'Actuations' (his term for Performance/Installations).