Boris Nieslony

.
(ur. 1945, Niemcy) niezwykle aktywny na polu sztuki od lat 70., jako artysta performance, kurator, archiwista i niezależny wykładowca, twórca licznych instalacji, interwencji i projektów artystycznych. Współzałożyciel międzynarodowej grupy artystów performance Black Market International (1985), organizator i uczestnik festiwali i konferencji poświęconych sztuce współczesnej w najważniejszych ośrodkach artystycznych w Niemczech i na świecie. Mieszka i pracuje w Kolonii.
W 1976 roku ukończył Akademię Sztuki w Berlinie. Zajmował się wówczas malarstwem, obiektami, rzeźbą, muzyką (free jazz), fotografią i akcjami interdyscyplinarnymi, zgłębiał tajniki historii sztuki i socjologii sztuki, dzięki którym klarowały się założenia jego artystycznej praktyki. Był jednym z założycieli Kunstlerhaus w Hamburgu w 1977 roku i Kleinen Ausstellungsraum w 1978 – w owym czasie jedynego w Niemczech miejsca prezentacji performance i instalacji. Rok później Nieslony zorganizował tam cykl wystaw, instalacji, koncertów i performances pod tytułem Dwa miesiące pracy eksperymentalnej. Poszukiwał wówczas różnych form współpracy i badał możliwości interakcji. Interesowała go taka formuła wspólnego działania, która byłaby wolna od hierarchicznych układów i konfliktów. W 1981 zorganizował szereg performances trwających od 10 do 30 dni, których materią było życie codzienne, m.in. projekt Das Konzil, który ewoluował w następnych latach. W połowie lat 80. stworzył szereg projektów intermedialnych takich jak The Mobile Container Architecture czy Anthropognostical Dishes.
W 1986 Nieslony zorganizował pierwszą serię akcji w ramach grupy Black Market. Powołał również stowarzyszenie ASA (ASA European od 1990) będące autonomiczną strukturą łączącą rozmaitych artystów performance i teoretyków sztuki.
Wkrótce narodził się pomysł, aby stworzyć sieć sztuki performance. W 1990 roku zainicjował projekt The International Performance Art Network. Od 1995 roku organizuje stałe konferencje Sztuki Performance, a od 1996 publikuje w sieci rocznik Internet Performance Art Magazine. W 1997 powstało Archiwum Sztuki Performance Die Schwarze Lade (Czarny Ładunek), które zawiera teoretyczne publikacje na temat sztuki peformance i działań intermedialnych, gromadzi dossier artystów indywidualnych, grup i instytucji, informacje dotyczące przestrzeni sztuki. W 2002 roku założył E.P.I. Zentrum - European Performance Institute. W ostatnich latach stworzył liczne performances, które prezentował na całym świecie, zajmuje się działalnością edukacyjną, prowadzi wykłady i warsztaty.



Boris Nieslony was born 1945 in Germany, lives in Cologne. He has worked intensively as a performance artist, curator, archivist and independent scholar, staging various installations, interventions and artist projects since the 1970s. He is the founder of Black Market International, a performance group that meets regularly in various configurations to realise group performance projects. And also the instigator of the ASA foundation, a platform for a self-organizing rhizomatic network of performance artists and theorists. Nieslony is recognizes as one of the most prolific and significant contributors to performance art. Nieslony creates unpredictable and unrepeatable improvisational performance works that manifest “an encounter and its effects”. Responding to local circumstances, Nieslony develops images attuned to the moment, rigourously searching for the truth of self-recognition at the intersection of history and live presence. His impressive performance style stems from the motto “life is art enough”.